Strona Główna
Cykle zajęć
Scenariusze uroczystości i przedstawień
Bajkowe spotkania
Materiały rozwojowe M.Montessori
Kontakt
 

 

Główne zadania Pedagogiki Montessori


UCZENIE PRZEZ DZIAŁANIE.
Dzieci zdobywaj ą wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z Nauczycielami Montessori.

SAMODZIELNOŚĆ.
Dzieci swobodnie wybieraj ą rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijaj ą indywidualne uzdolnienia i się uczą realnej oceny swoich umiejętności.

KONCENTRACJA.
Dzieci ćwiczą dokładność, wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.

LEKCJE CISZY.
Uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.

PORZĄDEK.
Zdobywaj ą umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu.

SPOŁECZNE REGUŁY.
Dzieci zróżnicowane wiekowe (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci się uczą przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.

OBSERWACJA.
Jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuj e postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.

INDYWIDUALNY TOK ROZWOJU KAŻDEGO DZIECKA.
Dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.



MATERIAŁ ROZWOJOWY
Wykorzystywany jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.

JEGO CECHY TO:


prostota, precyzja i estetyka wykonania,

uwzględnienie zasady stopniowania trudności,

dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka,

logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych,

konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów,

ograniczenie - dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.



Można go podzielić na pięć kategorii:


Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia;
związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi.

Materiał sensoryczny
rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.

Materiały do nauki języka,
matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.

Materiały artystyczne
związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.

Materiały religijne
, np. przedstawiające przypowieści biblijne.




POMOCE MONTESSORI

BRĄZOWE SCHODY
RÓŻOWA WIEŻA
CZERWONE BELKI
ŻETONIKI
LISTEWKA Z DZIESIĘCIOMA KORALIKAMI
LISTEWKA Z DWUDZIESTOMA KORALIKAMI