|
Główne zadania Pedagogiki Montessori
UCZENIE PRZEZ DZIAŁANIE.
Dzieci zdobywaj ą wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z Nauczycielami Montessori.
SAMODZIELNOŚĆ.
Dzieci swobodnie wybieraj ą rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijaj ą indywidualne uzdolnienia i się uczą realnej oceny swoich umiejętności.
KONCENTRACJA.
Dzieci ćwiczą dokładność, wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.
LEKCJE CISZY.
Uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.
PORZĄDEK.
Zdobywaj ą umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu.
SPOŁECZNE REGUŁY.
Dzieci zróżnicowane wiekowe (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci się uczą przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.
OBSERWACJA.
Jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuj e postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
INDYWIDUALNY TOK ROZWOJU KAŻDEGO DZIECKA.
Dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela.
Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.
MATERIAŁ ROZWOJOWY
Wykorzystywany jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.
JEGO CECHY TO:
prostota, precyzja i estetyka wykonania,
uwzględnienie zasady stopniowania trudności,
dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka,
logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych,
konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów,
ograniczenie - dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.
Można go podzielić na pięć kategorii:
Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia;
związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi.
Materiał sensoryczny
rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.
Materiały do nauki języka,
matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.
Materiały artystyczne
związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.
Materiały religijne
, np. przedstawiające przypowieści biblijne.
POMOCE MONTESSORI
BRĄZOWE SCHODY
RÓŻOWA WIEŻA
CZERWONE BELKI
ŻETONIKI
LISTEWKA Z DZIESIĘCIOMA KORALIKAMI
LISTEWKA Z DWUDZIESTOMA KORALIKAMI
|
|